Vyskúšajte si
Fenomény sveta
Pozrite sa, ako v skratke vyzerá jeden vyučovací model Fenoménov sveta. Každý model sa začína motiváciou a pokračuje niekoľkými aktivitami, ktoré využívajú videá BBC.
Motivácia: Arizona
Učiteľ diskutuje so žiakmi a spoločne tvoria hypotézy o najznámejšom kaňone na svete.
1. Najväčšie údolie sveta
Hra Bingo je zameraná na porozumenie obsahu vzdelávacieho videa. Počas aktivity sa žiaci naučia základné informácie o najväčšom kaňone sveta.
2. Ako pôsobí rieka v krajine
V rolovej hre žiaci tvoria otázky z informácií, ktoré odzneli vo videu. Žiaci porozumejú eróznej činnosti rieky, rozvíjajú kritické myslenie a učia sa formulovať otázky a odpovede.
3. Zvetrávanie a erózia
Aktivita je zameraná na rovesnícke vzdelávanie. Žiaci vo dvojiciach čítajú a interpretujú text venovaný problematike zvetrávania a erózie. Okrem získania nových vedomostí sa žiaci učia pracovať s textom a vzájomne si vysvetľovať jeho obsah.
4. Voda v krajine
Žiaci hrajú poznávacie pexeso v aktivite zameranej na opakovanie. Dvojice pexesa obsahujú pojmy a definície súvisiace s témou modelu.
Nálepka
Hra Fenomény sveta: na záver hodiny najlepší tím nalepí na hraciu plochu svoj vlastný objav.
Fenomény sveta ako nový vyučovací predmet
Prečo áno:
- kompletná pedagogická dokumentácia pre nový predmet: učebné osnovy a tematický plán učiteľa
- dostatok času na realizáciu aktivít a viacerých tém
- vytvorenie štandardného priestoru pre medzipredmetové vyučovanie
S čím treba rátať:
- náročnejšie organizačné zabezpečenie: rozvrh
- vyššia náročnosť individuálnej pripravenosti pedagóga
Príklad z praxe:
Vedenie školy a učitelia sa rozhodli, že vytvoria z disponibilných hodín predmet Fenomény sveta s dvojhodinovou dotáciou. Dve hodiny využijú na vytvorenie blokov po sebe nasledujúcich 45 minútových hodín, aby mali dostatok času na realizáciu aktivít. Fenomény sveta budú učiť dvaja pedagógovia s aprobáciou Fyzika-Biológia a Dejepis-Geografia a v blokovom vyučovaní sa budú striedať podľa potreby. Rovnako tak budú učiť celú triedu alebo ju rozdelia do skupín.
Fenomény sveta ako súčasť existujúcich predmetov
Prečo áno:
- jednoduchosť realizácie
- každý učiteľ učí témy, na ktoré má aprobáciu
- posilnený zážitok z medzipredmetovosti
S čím treba rátať:
- vyčlenenie hodín z tematických plánov
- vyššia miera koordinácie medzi učiteľmi
- menej času na aktivity v rámci 45 minútovej vyučovacej hodiny
Príklad z praxe:
Učitelia si vybrali tému Voda a rozhodli sa, že si medzi sebou rozdelia jednotlivé modely. Na realizácii sa podieľajú učitelia predmetov fyzika, geografia, chémia, dejepis, informatika. Dohodli sa, že všetky modely odučia počas dvoch týždňov. Svoju prácu priebežne koordinujú. Na záver pripravili spoločnú prezentáciu, kde žiaci ostatným žiakom z ročníka odprezentovali svoje objavy.
Fenomény sveta ako blokové vyučovanie
Prečo áno:
- dostatok času, ktorý nie je obmedzený 45 minútovou hodinou
- sústredenie sa na konkrétnu tému
- posilnený zážitok z medzipredmetovosti
S čím treba rátať:
- prispôsobenie tematických plánov
- príprava programu a koordinácia
- plánovanie pred začiatkom školského roka/polroka
Príklad z praxe:
Škola sa rozhodla, že v novembri bude mať každý piatok v mesiaci blokové vyučovanie venované medzipredmetovým témam. Učitelia rozdelili všetkých žiakov do skupín, v ktorých sa miešajú viaceré ročníky. Program nastavili tak, aby za 4 týždne stihli v pohodlnom tempe odučiť tému Vzduch doplnenú o ďalšie aktivity z vlastnej produkcie.
Fenomény sveta ako tematický týždeň
Prečo áno:
- dostatok času na aktivity, ktorý nie je obmedzený 45 minútovou hodinou
- narušenie stereotypu školského vyučovania
- dostatočný priestor pre komplexné riešenie tém
S čím treba rátať:
- príprava programu a koordinácia
- pomoc žiakom pri záverečnej prezentácii
- plánovanie pred začiatkom školského roka/polroka
Príklad z praxe:
Jeden týždeň v druhom polroku škola venuje Fenoménom sveta. Zrealizujú, napríklad, tri témy: Voda, Slnko a Vzduch. Témy rozdelia medzi ročníky a triedy druhého stupňa a nebude vadiť ani to, ak sa budú opakovať. Na záver týždňa jednotlivé triedy na malej konferencii odovzdajú svoje poznatky ostatným žiakom.
Fenomény sveta ako bohatá videoknižnica
Prečo áno:
- nízka náročnosť na koordináciu
- nízka náročnosť pre implementáciu do predmetu
- pridaná hodnota na tradičných hodinách v podobe názorných videí
S čím treba rátať:
- zníženie medzipredmetového potenciálu
- nevyužitie všetkých materiálov v projekte
- nižšia motivácia pre žiakov