Metódy výučby
a rozvoj kompetencií
pre 21. storočie
Metódy riadenej výučby
Metódy riadenej výučby patria k tradičným vyučovacím metódam. Učiteľ vystupuje v pozícii experta riadiaceho vzdelávací proces. Žiak je pasívny prijímateľ informácií. Bežné aktivity tejto metódy sú: prednáška, výklad, storytelling a podobne.
Tieto tradičné metódy majú miesto v učebnej expedícii, ale netvoria hlavný spôsob práce.
Kinestetické metódy
Kinestetické metódy smerujú k pohybu žiaka. Tradične je vyučovanie založené na čítaní, písaní a počúvaní. Ale učíme sa aj pri pohybe a manipulácii s predmetmi.
Kinestetické metódy aktivizujú celé telo žiaka a radia sa sem napríklad: rolové hry, dramatizácia, pohybové hry, strihanie, lepenie, kreslenie, puzzle a podobne.
Obrátené vyučovanie
Obrátené vyučovanie sa zameriava na samostatnú aktivitu žiaka. Či už v škole alebo doma si žiak preštuduje určitú tému z pripravených vzdelávacích materiálov. Takto koncipované učenie umožňuje väčšiu sústredenosť na učivo a v žiakovi buduje zodpovednosť.
Úloha učiteľa je v pozícii konzultanta a manažéra vyučovacej hodiny, na ktorej prebieha aplikácia nadobudnutých vedomostí.
Metódy diferencovanej výučby
Metódy diferencovanej výučby sú zamerané na individuálne schopnosti a potreby žiakov. Žiaci pracujú v tímoch a ich činnosť organizuje vyučujúci, ktorý vystupuje v roli sprievodcu. Vzájomná spolupráca a zodpovednosť členov tímu je kľúčom k riešeniu zadaných úloh.
Metódy diferencovanej výučby zahŕňajú aktivity rovesníckeho vzdelávania, tímovej spolupráce, práce na stanovištiach a diferencovaných úlohách.
Bádateľské metódy
Gamifikácia a didaktické hry
Gamifikácia a didaktické hry sú metódy, ktoré sú založené na zavádzaní herných prvkov do neherného prostredia. Vo vzdelávaní je to aplikovanie herných prvkov do vzdelávacích aktivít tak, aby boli pre žiakov viac zábavné a motivujúce.
Pod hernými prvkami rozumieme napríklad postup podľa pravidiel hry, zbieranie bodov, získavanie odmeny, súťaženie a snahu o dosiahnutie vyššej úrovne s cieľom zvýšenia vnútornej motivácie žiakov.
Kritické myslenie
Veďte žiakov k tomu, aby pátrali po informáciách a riešili problémy.
Kriticky myslíme vždy keď argumentujeme, zdôvodňujeme, hľadáme racionálne riešenie či debatujeme podľa určitých pravidiel. Schopnosť kriticky myslieť je dôležitá v každej oblasti života, najmä v dobe, keď je náročné odlíšiť pravdu a nepravdu. Kritické myslenie je cesta k hľadaniu pravdy.
Komunikačné schopnosti a prezentačné zručnosti
Podporujte žiakov v tom, aby vyjadrovali svoje „hrubé myšlienky“.
Komunikovať znamená vzájomne si rozumieť. Prezentovať znamená vysvetliť niekomu niečo tak, aby pochopil zmysel a náš zámer. Obe schopnosti sú potrebné pre pracovný aj každodenný život.
Vyučovanie ponúka množstvo situácií, pri ktorých sa môžu žiaci učiť komunikovať a prezentovať. Výsledok svojej práce, svojho učenia alebo len vysvetlenie náhleho nápadu.
Tvorivosť
Vytvárajte priestor pre tvorivosť, nepredkladajte žiakom hotové informácie a ich význam.
Vznik novej, ešte nikým nepoznanej myšlienky, je unikátnym momentom. Nemusíme byť všetci originálni myslitelia, ale mali by sme vedieť autonómne spájať jestvujúce poznanie do nových celkov. Mali by sme tvoriť.
Prejavom tvorivosti je aj dobre položená otázka, kvalitne pripravený graf či riešenie problému. V živote sme odkázaní na hľadanie vlastných riešení – sme odkázaní na tvorivosť.
Zodpovednosť
Využívajte nástroje na poskytovanie interaktívnej špecifickej a okamžitej spätnej väzby.
Byť zodpovedný znamená plniť určené ciele, úlohy, dodržiavať termíny a stanovené postupy. Pritom nie je podstatné, či ich stanovil učiteľ alebo samotný žiak. Týka sa to individuálnej aj tímovej práce.
V škole vedie k zodpovednej práci učiteľ alebo skupina rovesníkov. Žiak sa tak pripravuje na situáciu, kedy bude na plnenie úloh sám.
Tímová spolupráca
Umožnite žiakom pracovať v tíme.
Väčšina súčasných povolaní je aj o práci v tíme. Ide to aj v škole, kde stačí stanoviť jasný cieľ práce a rozdeliť úlohy v skupine žiakov. Počas práce v tíme si žiaci osvojujú množstvo komunikačných techník a sú vedení k zodpovednosti.
Učiteľ sa stáva manažérom práce skupín. Pri správne vytvorenej tímovej aktivite sa vždy ukáže, že skupina dokáže viac ako jednotlivec.
Čítanie a počúvanie s porozumením
Vytvárajte v aktivitách príležitosť kritického myslenia pri práci s textom a videom.
Čítanie textu a pozeranie videa neznamená, že žiak rozumie obsahu. Chápe zmysel textu a celku? Vie ho kriticky zhodnotiť a začleniť do svojho poznania? Pre digitálnu dobu, v ktorej informácie prijímame obrazom a slovom, sú tieto schopnosti kľúčové.
Pokiaľ k tomu učiteľ vytvorí adekvátne podmienky, každý didaktický materiál môže viesť nielen k pochopeniu učiva, ale tiež k rozvoju porozumenia jeho obsahu.